fur is murder

läste det här inlägget på natacha peyres blogg tidigare idag. när jag började läsa hennes blogg för något år sedan ändrade jag uppfattning om henne och trodde faktiskt att människan hade någonting innanför pannbenet trots hennes livsstil, men nu har jag helt ändrat mig igen. vilken idiotisk människa!

i inlägget frågar hon sina läsare om de tycker det är okej eller inte att bära äkta päls, och skriver sedan att hon har dubbelmoral när det gäller den frågan.
"Jag tycker supersynd om djuren och jag har aldrig velat titta på en sån där film där man ser hur dom gör päls. Men en annan sida av mig älskar päls."
jag tycker att det är riktigt, riktigt fegt att inte titta på filmer där man får se hur de plågar och flår de oskyldiga djuren levande för att sedan låta dem lida till döds! alla människor borde se en sådan film, allra helst de som själva bär päls. tycker man det är okej att använda päls ska man fan inte blunda för hur "tillverkningen" går till. de ska fan veta vad det är för hemsk industri de stödjer.

 sedan nämner hon även att om man "tänker på det sättet" så är det så mycket annat man också borde tänka på och sluta med. tex kött eftersom även dessa djur blir plågade på olika sätt. det har hon på ett sätt rätt i, många av djuren i köttindustrin lider också. MEN där kan du i alla fall köpa ekologiskt, då du vet att djuren har fått betat fritt och att de inte blivit plågade och tvugna att sitta i små burar där de knappt kan röra på sig. den garantin kan du aldrig få då du köper en päls. inget djur i pälsindustrin behandlas bra, alla dessa djur plågas, lider och flås levande!


man läser även mycket om folk som skriver att det är okej att bära päls eftersom att "djuren redan blivit slaktade för köttets skull och då kan man lika gärna använda pälsen också". har funderat på vad människor som uttalar sig på det viset tänker med? köttindustrin och pälsindrustrin är två helt skilda industrier! pälsar är gjorda utav djur som minkar, kaniner, rävar, vargar, grävlingar, hundar... ja listan kan göras lång! dessa djur äter vi inte, dessa djur dödas endast pga pälsen! de flås levande endast för att vissa egoistiska idioter vill vara "snygga". köttet ni äter (jag är själv vegetarian) bland annat gris, fisk, ko och kyckling görs det ingen päls av! hur ofta ser ni någon traska runt på stan med en grishud på sig?! nej, aldrig för det existerar inte i dagens samhälle!

många hävdar även att det är okej att handla vintagepälsar men inte nya!? va!? VAD är skillnaden om jag får fråga? många kommer med det kassa argument att då slipper de själva ha dåligt samvete eftersom de inte köpte pälsen när den var ny!? herregud säger jag bara, djuret har lidit precis lika mycket ändå och du stjöder pälsindustrin precis lika mycket! det spelar ingen roll om du köper en ny päls, en vintagepäls eller ärver en päls eller vad som helst. så länge människor bär päls kommer pälsindustrin finnas kvar! det är ni som bär päls som håller industrin levande!

sedan finns det ju även de människor som lever kvar på stenålderns tid och säger att "vi har djuren för att äta dom", "människan måste äta kött för att få i sig alla proteiner osv" och "människan har burit päls genom alla tider" blabla. för det första, NEJ vi behöver inte äta kött. människan behöver inte kött för att överleva. jag är själv vegetarian och äter kosttillskott och får på det sättet i mig allt jag behöver. och det där med att vi alltid burit päls, jo det är klart. människan har burit päls i flera tusentals år, men har ni funderat på VARFÖR de bar päls förr i tiden? därför att då var det det enda sättet att hålla sig varm på under höst och vinter. på den tiden (till skillnad från idag) så bar de däremot päls från djur som de slaktat för köttets skull. dessutom massproducerades det inte pälsar och man hade heller inga minkfarmar där man födde upp tusentals djur som sedan fick växa upp burar mindre än de själva.

snälla människor, tänk efter! vi lever som sagt var på 2000-talet och numera finns det andra sätt att hålla sig varm på än att bära äkta päls. för er som vill bära päls fungerar det väl med fuskpäls? det finns många nu för tiden som ser äkta ut och då är egentligen enda skillnaden att man inte stödjer den hemska pälsindustrin. jag funderar starkt på om människor som bär äkta päls har något hjärta. eller hjärna. men framför allt hjärta. HUR kan man stjöda djurplågeri!? hur kan människor vara så egoistiska och lägga ner flera tusentals kronor för att vara "snygga" och följa modet då de vet hur de stackars djuret blivit behandlade? är det någonting jag verkligen berörs av och mår dåligt utav att se, höra och läsa om så är det just djurplågeri.. jag är en riktig djurvän.

(kanske ska tillägga att jag inte har någotning emot folk som äter kött, men jag har själv valt att inte göra det då jag tycker att även det är hemskt och vill inte stödja en sådan insdustri. men ja, pälsindustrin är ingenting annat än djurplågeri och det finns ingen anledning till att bära äkta päls nu för tiden. så folk som bär päls.. usch. ni borde bli flådda levande ni med! ibland skäms jag över att vara människa..)










over and out


Kommentarer
Postat av: jenny

riktigt bra skrivet!!!

dock så klarar jag inte av att se såna bilder och jag skulle aldrig kunna se en sån film... usch!!! men jag skulle heller aldrig kunna bära päls.



skönt att det finns såna människor som du :)



2009-11-16 @ 01:34:17
URL: http://jeennynyquist.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Sv; Jag är helt frälst i den rosa, sjukt snygg!

Och svart passar ju alltid. Så det lutar åt dem två faktiskt ;P

2009-11-16 @ 02:11:41
URL: http://lastnightstrash.devote.se
Postat av: Anonym

jävligt bra skrivet! jag håller HELT & HÅLLET med!!!

2009-11-16 @ 19:56:10
URL: http://miaaa.blogg.se/
Postat av: magnus

bra skrivet :)

Är med vegetarian. jobbar dock för djurensrätt med xD.

man skulle ju helst slippa att de var sådär i huvetaget. men ja ekologiskt är inte så bra som man tror heller, 1 veckas länge levtid får dom ungefär.

dock då 1 vecka längre att bara få vänta på å dö ..



men som sagt skit bra skrivet ! keep up the good work :)

2009-11-18 @ 12:00:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0